dinsdag 22 april 2014

Jaaaa! mijn herontwerp gaat over vaktaal en examentaal ontwikkelen in vmbo t4

De eindexamens gaan bijna beginnen. Mijn leerlingen uit vmbo t4 vinden het heel spannend dat de examens eraan komen. Er is veel geoefend met de stof die ze moeten kennen. De vragen van de eindexamens vinden ze maar moeilijk en de vinden docenten van de mens en maatschappij vakken vinden dat ook. Het zou toch jammer zijn als ze vanwege de taal de examens minder goed zouden maken. 
In de personeelskamer wordt er geklaagd over het feit dat ze zo moeilijk aan het werk gaan en dat terwijl ze nog zoveel te doen hebben. 
Voor beeldende vakken heb we veel geoefend met de vorm van de vragen en de examentaal. Maar ook aan hoe je nu een vraag kan lezen en op welke manier je het best antwoord kan geven. Als ik het met collega's erover heb zeggen ze allemaal dat het heel fijn zou zijn als er materiaal zou liggen wat ze kunnen gebruiken om te oefenen met de leerling. En dan niet de laatste paar weken maar structureel vanaf het begin van het examen jaar.
Tijdens het college van divergerend denken heb ik mijn studie genoten gevraagd mee te denken over dit onderwerp. Daar kwam dit uit: 


ook in strijp S hebben we er over gebrainstormed. Dus nu weet ik zeker.
Mijn herontwerp gaat over de verwerving van vak en examentaal en de daarbij behorende strategieën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten